پره اکلامپسی و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 درآینده

23 سپتامبر 2016- در پژوهشی که به رهبری محققان دانشگاه آبردین و کیلی در شهر استوک- آن- ترنت در انگلیس انجام شد، مشخص گردید احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 در زنانی که در دوران بارداری به پره اکلامپسی مبتلا بوده‌اند، در آینده بیشتر است. پره اکلامپسی در پنج تا هشت در صد از حاملگی‌ها اتفاق می‌افتد، ویژگی این بیماری افزایش فشار خون مادر و دفع پروتئین در ادرار(proteinuria) است که نشانه ‌ای از آسیب به کلیه‌ها است.

پره اکلامپسی یکی از خطرات عمده در بروز مرگ مادر و جنین است، این بیماری پس ازهفته‌ ی بیستم بارداری می‌تواند آغاز شود، حتی افزایش اندک فشارخون مادرمی‌تواند این بیماری را اشکار کند. دانشمندان دریافتند که خطر بروز پره اکلامپسی در زنان مبتلا به دیابت نوع 1 و 2 بمیزان 2 تا 4 درصد نسبت به جمعیت عمومی بالاتر است، همچنین خطر بروز عوارض دیابت نظیر رتینوپاتی و نوروپاتی در زنان مبتلا به دیابت نوع 1 و دارای سابقه‌ی ابتلا به پره اکلامپسی افزایش می‌یابد.

در این تحقیق دانشمندان به بررسی تأثیر ابتلا به پره اکلامپسی در زنان غیردیابتی برافزایش خطر ابتلا به دیابت نوع  2 پس از حاملگی پرداختند.

درمطالعه‌ی اخیر که نتایج آن در مجله‌ی Diabetologiaمنتشر گردید، محققان نشان دادند که پره اکلامپسی خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را در کمتر از یکسال پس از زایمان تا ده سال پس از تولد نوزاد،  به میزان دو برابر افزایش می‌دهد.

دکتر  Pensee Wuنویسنده‌ی اول این مقاله وهمکارانش پس از انجام یک متا آنالیزسیستماتیک از مطالعاتی که خطر ابتلا به دیابت را در زنان دارای سابقه‌ی پره اکلامپسی وبدون سابقه‌ی ابتلا به پره اکلامپسی بررسی کرده بودند، به این نتایج دست یافتند.

 درمجموع 21 تحقیق در این زمینه انتخاب و بررسی گردید که بیش از 2.8میلیون زن در آنها شرکت داشتند و ازمیان این افراد 72500  نفر دارای سابقه ی ابتلا به پره اکلامپسی بودند.

حتی پس از تنظیم عوامل مخدوش کننده، نظیر نمایه‌ی توده‌ی بدنی (BMI) یا سابقه‌ی ابتلا به دیابت بارداری، ابتلا به پره اکلامپسی با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در آینده ارتباط داشت. بالاترین نسبت خطر به میزان 2.37در یک سال پس از زایمان مشاهده شد، این رقم  پس از ده سال کاهش یافته اما هنوز هم به طور قابل توجهی بالا بود(1.95).

بروز پروتئینوری و احتباس مایعات که از مشخصه‌های اصلی بیماری پره اکلامپسی است، اغلب به موازات بدتر شدن نرخ فیلتراسیون گلومرولی (GFR) در دوران بارداری (معیاری برای عملکرد  کلیه‌ها) اتفاق می‌افتد.

 تحقیقات قبلی نشان داده است که اندازه گیری GFRکه تا حدود 40 درصد بطور متوسط در زنان مبتلا به پرفشاری خون در بارداری افزایش می‌یابد، می‌تواند روشی تخمینی برای غربالگری خطر ابتلا به دیابت در زنانی با سابقه‌ی پره اکلامپسی باشد.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2016/sep/women-with-pre-eclampsia-at-higher-risk-for-future-type-2-diabetes-90103136.html